Dialog är a och o i filmmanus

Dialog är a och i o filmmanus. För ett och ett halvt år sen började jag skriva ett fmanus för film som baseras på min självbiografiska roman. Jag hade länge burit omkring på den inledande scenen. En scen som ska dra tittaren rakt in i filmen och inte släppa taget.

Då var jag helt uppe i vilket program jag ska använda. Idag vet jag att det fungerar utmärkt att skriva filmmanus i Scrivener. När manuset är färdigt är det bara att exportera/compile det till Final Drafts filformat, det standardprogram som används i filmvärlden.

Min roman innehåller 245 sidor i Word Dessa ska nu förvandlas till 1 timme och 45 minuter lång film. Vilket innebär att jag måste välja bort och bara ha kvar det som ska utgöra plott och scener. En manussida motsvarar en minuts spelfilm. Det innebär att mitt manus ska bestå av 105 sidor.

Dessutom består ett filmmanus till största del av dialog. Scenanvisningarna ska vara korta men målande och dessutom bör det framgå om det ska vara helbild eller närbild.

Dialog

Som tur är älskar jag att lära mig nya saker. Att skriva för film är en utmaning men jag älskar det. Dialog är a och i o filmmanus, som jag skrivit. Och dialog behärskar jag hyfsat om jag får tro de lektörer som läst mitt romanmanus. Fast dialog i film bör gestalta rollfigurerna ännu mer än i en roman. Du ska få fram en persons hela karaktär genom vad hen säger. Hur hen säger det är sen upp till regissören och skådespelaren.

Just nu, jag skriver fortfarande på den första scenen, har jag fullt upp med att lära mig alla förkortningar som används i ett filmmanus. Jag kanske återkommer till det, eller inte. 😉

Hur som helst är det sällan bortkastat att lära sig nya saker. Och vem vet, om ett antal år kanske mitt liv går upp på filmduken.

Mer om Mitt skrivande