Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring

Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring

Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring. Jag har just börjat läsa #författarboken av Kristina Svensson. Den är inspirerande från först sidan och får mig på nytt att inse att jag kan blir mycket bättre på att se till att mina böcker när fram till läsarna. Mer om boken kommer i en recension här i bloggen i höst.

Jag tillhör dom författare som helst bara vill skriva. Allt annat runt mina böcker skulle jag med glädje lämna över till andra. Fast jag måste erkänna att det är kul att ha deltagit i bokmässor, haft bokbord, att berätta om mina böcker och läsa ur dom för andra. Men att sälja mina böcker är jag riktigt dåligt på.

Samtidigt har jag förstått att jag som författare är den som bäst kan övertyga eventuella läsare om att dom ska köpa och läsa min bok bland alla andra böcker. Så jag har bloggat sen jag gav ut min första bok. Med åren kom Twitter, Facebook, Instagram och andra sociala medier. Och jag har hängt på så gott jag kan och hinner.

Utöver allt jag skrivit om har jag testat Google annonser och annonser på Facebook med klent resultat.

Mina böcker har med åren uppnått hyggliga resultat. Skrivguide, som jag skrivit tillsammans med Monica Rolfner och som kom ut redan 2004, har en upplaga på ca 500. Mina båda första diktsamlingar har hittills sålt i ca 400 exemplar var. Det roliga är att alla mina böcker fortfarande säljer.

Med en bättre säljare eller en med en mer positiv attityd till att sälja mig själv hade böckerna säkert kunnat nått många fler läsare. Nu är det som det är men jag försöker ständigt bli bättre på marknadsföring. Som ett led i det är den nya startsidan här i bloggen. Säkert kommer att jag att ta till mig fler tips nu när jag läser #författarboken.

6 tankar på “Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring”

  1. Jag håller helt med dig. Jag vill bara skriva, åker gärna på mässor och signeringar, men att vara den som når ut med information om att boken finns går riktigt trögt. Ändå tycker jag att jag har varit igång med det ända sedan jag bestämde mig för att manuset skulle bli en bok. Jag har bloggat och twittrat och haft facebooksida. Jag har pratat om den överallt och försökt få upp intresset, men det har varit helt dött. Känns mest som om man sitter i en brunn och skriker utan att det finns någon bordercollie som hör ens skrik. Lycka till, vi ses på mässorna.

    Svara
  2. Hej,

    Vad trevligt att höra att du blir inspirerad av att läsa #författarboken Iréne! Det är mycket jobb med att nå ut med sina böcker men belöningen är desto större varje gång någon berättar att de haft nytta, blivit underhållna eller berörda av något vi skriver.

    Verkligt tråkigt att höra Perny hur du känner det. Mitt bästa råd är nog att fortsätta trots att det känns som att du sitter i en brunn och pratar med dig själv. Jag har ju träffat dig och vet vilken entusiasm du förmedlar. Kanske ska du byta brunn ett tag? Se om något annat forum är bättre för att hitta de som läser din genre? Eller jobba på att få ut fler av böckerna i din serie. Jag märker i alla fall att det är skillnad på att komma ut med fjärde boken jämfört med den första.

    Lycka till!

    Kristina

    Svara
  3. Jag tror att man som egenutgivande författare måste betrakta sig som producent av en vara och marknadsföra därefter. Släppa ”konstnärsgrejen” och helt enkelt jobba hårt med att sälja in sin produkt – som om det vore en supersnygg mössa, megaklurig kökspryl eller banbrytande teknikgrunka. Det gör ju inte det hela lättare att utföra, för det är ett hantverk även att sälja (precis som att skriva!), men för mig är det tänket lättare att förhålla sig till. Vi får väl se vad jag tycker om ett halvår eller så… 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Mirre MCSS Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Pin It on Pinterest