Marknadsföring, reklam och sponsring av poddar

Marknadsföring, reklam och sponsring av poddar – del 9 i Podcastguiden

Marknadsföring, reklam och sponsring av poddar, det handlar del 9 i Podcastguiden om. Att hitta dina lyssnare är kanske den svåraste biten för en poddare. Är du okänd och startat din första podcast kan det kännas frustrerande när du ser statistiken på Libsyn, SoundCloud eller var du har dina ljudfiler. Mitt tips är att du låter bli att kolla hur många som lyssnat på dina poddavsnitt det första året.

Läs mer

Förbättra ljudet i din podd

Förbättra ljudet i din podd – del 7 Podcastguiden

Förbättra ljudet i din podd är viktigare än du kanske tror. Upplever lyssnarna att ljudet är för lågt eller för högt. Att det har för mycket eller lite eko. Har ljud som inte alls hör till, en hund som skäller, en dörr som slår igen eller liknande. Om det är fallet spelar det ingen roll hur intressant innehåll du har. Risken är stor att du kommer att förlora dina lyssnare.

Läs mer

Intro, outro och jinglar

Intro, outro och jinglar – del 6 Podcastguiden

Intro outro och jinglar i podcast – del 6 i Podcastguiden. Många använder musik i sina poddar, andra kör helt utan. Själv tycker jag om att ha ett intro och ett outro med musik. Det är ett sätt att få lyssnarna att känna igen sig och veta när varje avsnitt börjar och slutar. Jag använder dessutom korta jinglar jag själv spelat in. Utöver det brukar jag dela in varje avsnitt med korta musiksnuttar. Hur du gör är helt upp till dig.

Läs mer

Redigera ett poddavsnitt

Redigera ett poddavsnitt – Podcastguiden del 5

Redigera ett poddavsnitt kan betyda olika saker. Vad och hur mycket beror på vilken typ av podcast du har. Hur mycket du vill och behöver ta bort och eventuellt lägga till. Dessutom kan det bero på inställningen du har. En del tycker att en podcast ska vara autentisk och redigerar ingenting. Jag, och många med mig, redigerar för att ge lyssnarna den bästa möjliga upplevelsen.

Läs mer

7 tips hur du gör en podcast

7 tips hur du gör en podcast

7 tips hur du gör en podcast. Podcast eller på svenska podd är enkelt uttryckt en radiostation gjort av amatörer. I Sverige har fått poddar fått sitt genomslag 2015 och många har börjat använde en podd i sin marknadsföring. Något jag som författare borde ha tänkt på. 🙄 Istället valde jag att nischa in mig på poesi och startade Poetpodden i september 2015.

Läs mer

Pin It on Pinterest