Ett sätt att nå ut med det du skriver är att hitta läsare i sociala medier. Jo, jag vet att det tar tid från ditt skrivande. Själv har jag börjat uppskatta den respons jag får från nya läsare som jag troligen inte hade nått fram till på annat sätt.
Innehåll
En författare vill bli läst. Är vi överens så långt? Själv vill jag att mina böcker ska hitta sina läsare. Det gör de inte utav sig själva utan behöver hjälp. Bokmässor, bokbord och författarträffar i all ära men idag när du långt fler läsare på t.ex. Facebook, Instagram och TikTok.
Du är bästa marknadsföraren av din bok
Jag kan inte säga att jag alltid tycker om det – idag är jag, författaren, själv den som bäst kan marknadsföra sina böcker och nå nya läsare. Varför jag är tveksam? Det kräver enormt mycket tid, engagemang och inte minst kunskap.
Om du som jag är introvert krävs det mycket kraft för att orka vara personlig. Jag svarar gärna på alla kommentarer jag får och försöker ärligt engagera mig i mina följare. Att starta och driva konversation är en annan sak.
Undvik att sälja
På sociala medier fungerar det inte att skrika: ”Köp min bok!” Nej, det säljer inga böcker. Om du däremot visar upp din bok då och då och pratar om den med kärlek kan det väcka lust att läsa den. Själv har jag en länk i min profil till en sida här i bloggen där mina böcker går att köpa. I info till mina inlägg hänvisar jag sedan till profilen. På sätt kan den som vill hitta till mina böcker.
Jag ser också ett värde i att bli läst oavsett om det är i mina böcker eller i en app. Huvudsaken dina texter blir lästa, eller hur?
Välj en eller två
Jag har märkt att Instagram fungerar utmärkt för att lägga upp dikter och video med skrivtips och dikter i. Har du många Facebookvänner som engagerar sig i dina inlägg kan det ge läsare av din bok. Det påstås att FB fungerar bäst när du annonserar ut din bok. Något jag testat och inte alls lyckats med. Det som däremot fungerar är om du engagerar dig i olika Facebooksgrupper som är relevant för temat i din bok.
Sökmotorn YouTube
YouTube ser jag främst som en sökmotor. Du måste finnas där om du vill att du och din bok ska hittas på nätet. Idag är YouTube lika viktigt som Google. Jag har gjort över 100 videor där jag läser mina dikter och delar med mig av mina skrivtips. Fast någon YouTubers ser jag mig inte som. Jag har helt enkelt inte tid och orka att engagera mig i andras videor för att jag själv ska få fler tittare.
Nå unga läsare
Instagram Storys och Reels, TikTok och Snapchat kräver dagliga uppdateringar och att du är personlig, rentav privat. Där finns de unga läsarna så är de din boks målgrupp kan det fungera.
Hitta läsare i sociala medier kräver mycket tid och engagemang
För att lyckas nå ut med ditt författarskap och din bok/böcker på de olika sociala medierna krävs dagliga uppdateringar. Du måst ständigt ha något nytt som är relevant för dina följare och som kan locka nya. Dessutom måste du ha eller skaffa dig tillräcklig kunskap för att kunna använda appar, göra inlägg och videor. Samtidigt så är tyvärr inte kvalitet på inläggen och videorna lika viktig som att du hela tiden publicerar nytt.
Jag gillar teknik och att lära mig nya saker. Det gör att jag har allt för lätt att fastna i att göra snygga videor eller inlägg. Ofta lägger jag för mycket tid på själva utförandet än jag skulle behöva.
Om du har lust, ork och tid kan sociala medier hjälpa din bok att hitta sina läsare. På köpet får du också en författarplattform som kan vara bra att ha när du letar bokförlag eller agent.
Bli läst utan bok
Du som inte har gett någon bok än eller inte siktar på att bli utgiven borde ge all tid du har utöver skrivandet till sociala medier. Är du poet får du förmodligen fler läsare än din bok skulle. Även korta noveller fungerar i de flesta sociala medier. Det finns författare som lagt upp hela sin roman på Instagram. Allt beror på hur bra du är på att bemästra de medier du använder.
Titta också på
Titta på min diktvideo Sociala medier och läs dikten Digitala liv och blogginlägget 9 tips så gör du en boktrailer.