Marknadsföring, reklam och sponsring av poddar, det handlar del 9 i Podcastguiden om. Att hitta dina lyssnare är kanske den svåraste biten för en poddare. Är du okänd och startat din första podcast kan det kännas frustrerande när du ser statistiken på Libsyn, SoundCloud eller var du har dina ljudfiler. Mitt tips är att du låter bli att alls kontrollera hur många som lyssnat på dina poddavsnitt det första året.

Låt det ta tid att hitta dina lyssnare

Det måste få ta tid att bygga upp en lyssnarkrets. Därför gäller det att ha tålamod och göra det som krävs utan att räkna antal nedladdningar eller lyssnare. Marknadsföring, reklam och sponsring av poddar kräver ditt fulla engagemang, tid och även en budget.

Mina första 10 tips:
  1. Vilka är din målgrupp? Ta reda på det om du inte redan vet det.
  2. Gör intressanta poddavsnitt som gör att det känns som väl investerad tid för dina lyssnare.
  3. Bjud in gäster som är relevanta för din målgrupp.
  4. Gör en omslagsbild till podden som drar ögonen till sig.
  5. Håll introt kort och använd inte bakgrundsmusik när du och dina gäster pratar.
  6. Gör poddtrailer inför (och inte efter som jag efter) släppet av din podd och de kommande avsnitten och lägg in på YouTube och lägg in länkar på Facebook, Instagram och andra sociala medier där du finns.
  7. Be dina gäster, på ett snyggt sätt, att dela avsnittet de medverkar i.
  8. Starta en blogg, om du inte redan har en, och skriv ut vad varje poddavsnitt handlar om och lägg in ljudfilen och länkar till iTunes, Acast m.fl.
  9. Glöm inte ta bilder på dina gäster eller be om bilder och länkar till hens bloggar, Facebooksidor m.m. och allt som ni pratat om som kan ge mervärde till lyssnarna.
  10. Skaffa en Facebooksida till podden där du berättar vad som händer mellan poddavsnitten och vad som ska komma i nästa avsnitt.
Mina 10 nästa tips:
  1. Dela dina poddavsnitt i Facebookgrupper som kan vara intresserade.
  2. Gästa andras poddar och få på så sätt PR för din egen.
  3. Skapa event. Har du ont av pengar, försök komma in på platser där det kan finnas intresse för temat i din podd.
  4. Kontakta organisationer, föreningar och företag inom det område som din podd handlar om och försök få till ett samarbete eller sponsring.
  5. Ta citat ur de äldre avsnitten och gör snygga bilder som du publicerar i sociala medier för att hålla intresset vid liv.
  6. Berätta om poddens blogg, Facebooksida, Twitter- och Instagramprofil i varje poddavsnitt. Be om kommentarer och delningar.
  7. Se till att din blogg finns med i Spotifys podcastbibliotek.
  8. Försök få din lokaltidning, eventuella branschtidningar och tidskrifter att uppmärksamma din podd.
  9. Om du inte redan förstått det: Var aktiv i sociala medier.
  10. Se till att du har bästa möjliga ljud i din podd. Har du inte det hjälper det inte hur intressant det är som du och dina eventuella gäster pratar om.
Facebookannonser

Jag har fått frågan om hur det fungerar med att köpa Facebookannonser. Det är något jag själv testat i mindre skala men inte sett att det ger fler nedladdningar eller lyssnare. Kanske fungerar det bättre i större skala om du har de pengarna. Nej, jag tror mer på att jobba hårt med de punkter jag just skrivit.

Det här är just nu sista delen i Podcastguiden. Kanske kan det bli aktuellt med flera längre fram.

Marknadsföring, reklam och sponsring av poddar är del 9 i Podcastguiden.

 

Tidigare delar i Podcastguiden

Lyssna på Poetpodden!