Kyss mig – Trailer HQ

Manus och regi: Alexandra-Therese Keining
Producent: Josefine Tengblad

Skådespelare:
Liv Mjönes, Ruth Vega Fernandez, Lena Endre, Krister Henriksson, Joakim Nätterqvist, Tom Ljungman, Josefine Tengblad, Björn Kjellman

Igår var jag och Tuulikki och såg filmen Kyss mig på Estrad i Södertälje. Tillsammans med dom övriga ca 15 filmbesökarna fick vi se en lågmäld passionerad kärleksfilm. Mia, spelas av Ruth Vega Fernandez, och Frida, Liv Mjönes, båda i 30-års åldern, ska snart bli halvsyskon då deras mamma och pappa ska gifta sig. När dom möts första gången slår passionen till. Det hela kompliceras av att Mia snart ska gifta sig med Tim, Joakim Nätterqvist, och att Frida har sin flickvän Elin, Josefine Tengblad.

Flatfilm som bottnar i det heteronormativa
Många recensenter i dags- och kvällstidningar har irriterat sig på att filmen fokuserar för mycket på det faktum att det är två kvinnor som förälskar sig i varandra. Ta bort flattemat och du har kärleksfilm där klass och konventionen utgör hindren istället för som nu det svåra att stå upp för vad man känner och den man är. Nej, Kyss mig är något så ovanligt som en mogen flatfilm som bottnar i det heteronormativa samhälle vi har idag.

Passionen kvinnorna mellan och smärtan i att göra respektive partners illa skildras i tystnaden mellan orden, undertexten. Det understryks av det vackra fotot, Ragna Jorming, och den suveräna klippningen. Skådespeleriet är just så bra som man kan förvänta sig av dom stora namnen. Även dom mindre kända Ruth Vega Fernandez och Liv Mjönes gör bra ifrån sig. Det faktum är dom är relativ okända för en större publik gör deras rolltolkningar trovärdiga.

Lysande undantag
Har jag då inga invändningar mot filmen? Jo, det skulle vara att det trots ett hyfsat manus är en del yxiga repliker som inte ligger bra i munnen. Dessutom blir den väl lågmäld ibland och tappar en del i tempo mitt i filmen. Förutsägbar? Både ja och nej. En kärleksfilm har alltid sitt inbyggda händelseförlopp. Så också Kyss mig. Men i filmvärlden genom alla tider brukar inte kvinnorna få varandra på slutet. På den punkten utgör filmen ett lysande undantag.

Sammanfattningsvis så Kyss mig en vacker passionerad kärleksfilm om två medelålders kvinnor. En allmängiltig men samtidigt hbtq-politisk film, tro inget annat. Jag ger 4 plus till filmen och hoppas Guldbaggenjuryn inte glömmer bort den när det dags att dela ut baggar. Och jag önskar en större tillströmning av biobesökare än här i Södertälje.

Intressant?