Med En dag i Mieron av Eva-Stina Byggmästar levererar den finlandssvenska poeten en diktsamling som markerar en stilistisk vändpunkt i hennes omfattande författarskap.
Denna diktsamling från 2024 med endast 48 sidor präglas av ett tydligt och rakt berättargrepp. Boken innehåller vad som liknar prosadikter som är avskalade och enkla, jämfört med den mer blommande poesi som präglat många av hennes tidigare verk.

Innehåll
Två avgränsade delar

Samlingen är strukturerad i två avgränsade delar. Den första tar läsaren till Mieron, en liten by som ligger mitt i Sápmi, på Finnmarksvidden, omgiven av fjäll, skog och vattendrag. Här målar Byggmästar upp ett kargt men fascinerande landskap genom naturlyriska dikter där diktjaget sökt sig till avskildhet för att meditera och skriva i ensamhet.
inom två veckor kommer
träden att tappa alla sina löv
och om ytterligare två veckor
kommer den första snön
ett år här
känns som om
det innehåller tusen årstider
ett liv här
känns som om
det innehåller tusen livstider
Ur Första delen
Konstens roll som fristad

Den andra delen skiftar perspektiv och följer porträttet av ett barn som blir gammal för tidigt, ett åldrat barn som med sin målarlåda under armen vandrar genom landskapet i sitt utanförskap, drömmande om att bli konstnär. Barnet bär sin målarlåda som en skattkista av drömmar, där varje penseldrag är ett steg mot friheten.
Här utforskar Byggmästar konstens roll som fristad och lyfter fram den paradoxala frågan: går det att bli konstnär om man redan bär konstnärskapet inom sig – är det en process, en handling, eller ett tillstånd att vila i?
jag insåg redan från början
att världen samtidigt är
under konstant uppbyggnad
och sönderfall
men de vuxna tycktes inte
ta någon notis om den allestädes
närvarande döden och tidens
obönhörliga framfart
Ur Andra delen
Ny ton i dikterna

Det avskalade språket i ”En dag i Mieron” fungerar som en spegling av det karga landskapet. Byggmästar har här valt bort mycket av den ordrikedom som annars kännetecknar hennes poesi, till förmån för en mer direkt och ibland nästan asketisk ton. Detta ger dikterna en särskild intensitet, där varje ord väger tungt.
Tematiskt rör sig samlingen i välkänd Byggmästar-terräng : längtan efter frihet i vildmarken, känslan av främlingskap, och konsten som både flykt och hemvist. Landskapet fungerar som en spegel av själens yttre ödslighet och reflekterar ett inre tillstånd av både tomhet och möjligheter.
Det finns en genomgående melankoli i samlingen, en resignation som ibland gränsar till uppgivenhet. Samtidigt finns där också en trotsig skönhet i att acceptera ensamheten och i konsten som livshållning.
bara har
kunde jag ta min folkskygghet
till nästa nivå och ut genom taket
bara här
måla skymningsmoln
med lysande konturer
Ur Andra delen
En dag i Mieron, sammanfattning:

”En dag i Mieron” är kanske inte Byggmästars mest tillgängliga verk, och jag har en invändning: De två delarna är som inledningen på två diktsamlingar som slagits ihop till en. Men vad gör det, för den som är villig att följa med ut i det karga landskapet erbjuder den en stark läsupplevelse.
Det är poesi som kräver eftertanke och belönar den tålmodige läsaren med bilder som dröjer sig kvar långt efter att boken stängts.
Om poeten Eva-Stina Byggmästar

Eva-Stina Byggmästar är en finlandssvensk poet född 1967. Hon är känd för sin särpräglade och ofta lekfulla poesi, som rör sig mellan det vardagliga och det mystiska. Byggmästar har gett ut ett antal diktsamlingar och är en betydande röst inom nordisk poesi. Hennes poesi kännetecknas av ett rikt bildspråk och en stark förankring i naturen.
Utgivning:
- I glasskärvornas rike (1986)
- Amuletten (1987)
- Spiralens form (1988)
- Drivkrafter (1990)
- För upp en svan (1992)
- Framåt i blått (1994)
- Bo under ko (1997)
- Den harhjärtade människan (2001)
- Näckrosön (2003)
- Knoppar, blommor, blad och grenar (2005)
- Älvdrottningen (2006)
- Men hur små poeter finns det egentligen (2008)
- Vagga liten vagabond (2010)
- Min amatörbotaniska självbiografi (2012)
- Locus amoenus (2013)
- Den skrattande rosen (2013)
- Barrskogarnas barn (2014)
- I tvillingarnas tecken (2015)
- Den rosa öknen (med Gurli Lindén) (2015)
- Naturbarn: dikter i urval 1986–2016 (2017)
- Orkidébarn (2018)
- Fåglarna sover i luften (2019)
- Nattmusik för dagsländor (2019)
- Vox amoris (2020)
- Låt hjärtat tala hjärtats språk (2022)
- Vill du kyssa en rebell? (2023)
- Alla landskap inom mig – om gudar, helgon och poeter (2023)
- En dag i Mieron (2024)
- Snöapan (2024)
- Hundarna sover i mitt hjärta men jag är vaken (2025)
Läs också

Läs också recensionerna Hejdå tonårsångest, Nu faller dagen och du måste rusa, Hur och Splittrade själar.
Lämna ett svar