Författarperspektivet

Författarperspektivet. När jag skriver tänker jag sällan ur vilket perspektiv. Är jag den allvetande författaren som vet allt om mina karaktärer? Nej, det perspektivet har jag hittills inte testat och tror inte heller att det skulle tillföra något till den självbiografiska roman jag redigerar.

Byte av författarperspektivet

När jag skrev den första versionen av berättelsen var det i jag-form och därmed ingen tvekan om berättarperspektivet. Nu skriver jag om den i tredje person och har en begränsad allvetande berättare. Det gör, tror jag, berättelsen mer allmängiltig och lättare för läsaren att ta till sig utan att behöva sätta upp ett försvar.

Innan jag fortsätter är det nog bäst att närmare förklara de olika perspektiven.

Fyra människor

Fyra författarperspektiv

  • Allvetande berättare= Berättaren berättar och vet allt om sina karaktärer.
  • Begränsat allvetande berättare= Här vet enbart en karaktär allt och begränsar därmed läsarens kunskap till vad den personen vet.
  • Förstapersonsperspektiv=Berättaren och huvudpersonen är densamma.
  • Tredjepersonsperspektiv=Både berättaren och läsaren vet allt om allt och alla.

Varför det är viktigt? Jo, för att du ska veta i vilket huvud du befinner dig när du skriver. Om du inte gör det blir läsaren förvirrad och har svårt att hänga med. Du bör också tänka på att göra hoppen ut och in i huvudena tydliga. Läsaren måste hela tiden veta vem som gör, säger och tänker vad.

Huvud

Det är också viktigt eftersom det gör det möjligt för läsaren att förstå vilken din huvudpersons perspektiv är. Genom att välja ett tydligt författarperspektiv kan du skapa en djupare förståelse för karaktärerna och deras handlingar.

När du använder ett specifikt berättarperspektiv kan läsaren förvänta sig att få information från den utvalda synvinkeln. Detta bidrar till att skapa trovärdighet och ger en enhetlig och konsekvent berättelse.

Synvinkel

Om du inte väljer ett tydligt perspektiv kan läsaren bli förvirrad och ha svårt att följa med i handlingen. Dessutom kan det bli otydligt vem som gör, säger eller tänker vad i berättelsen.

Genom att medvetet välja ett perspektiv kan du också skapa olika effekter i berättelsen. Till exempel kan en förstapersonsperspektiv ge en djupare inblick i huvudpersonens tankar och känslor, medan ett allvetande perspektiv kan ge en bredare översikt över händelserna och karaktärerna.

Författarens perspektivet är viktigt eftersom det hjälper dig att skapa tydlighet, trovärdighet och en enhetlig berättelse för läsaren att engagera sig i.

Läs också

Läsa

Blogginläggen Från första till tredje person, Huvudintrig och underintriger, Tal- eller skriftspråk i dialog, Hur viktig är huvudpersonen? och gör övningen Byta berättarperspektiv.

Läs mer om Skrivande

Iréne Svensson Räisänen
Iréne Svensson Räisänen

Poet och författare. Jag har gett ut 5 diktsamlingar, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och medverkar i 40-talet antologier. Driver skrivforumet SkrivarSidan.nu och Poetpodden.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Iréne Svensson Räisänen

Upptäck mer från Iréne Svensson Räisänen

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa