Hoppa till innehåll

Ge ut en novellsamling

Ge ut en novellsamling

Att ge ut en novellsamling har jag velat göra under de senaste tio åren. Nu är det gjort och jag är nöjd med resultatet. Men så har jag också gjort boken från inlaga till omslag. Att försöka få den utgiven på annat förlag än mitt eget var aldrig aktuellt. Det kändes självklart att göra jobbet själv.

En gång egenutgivare alltid egenutgivare. Nåja, riktigt så rigid är jag inte men nästan. Hela processen att ge ut min egen bok har blivit allt enklare och kostnaderna får jag ner genom att jag gått kurser och lärt mig hantverket. Dessutom går hela processen i egenutgivningen mycket snabbare än i den traditionella utgivningen, från beslut till att boken är ute och söker sina läsare. 

Beslutet

Beslutet

Jag har genom åren medverkat med ett antal noveller i olika antologier och deltagit och fått priser i novelltävlingar. Det slog mig för cirka tio år sedan att jag borde samla ihop dessa i en bok. Att det dröjt beror på att andra böcker stod på rad och skulle skrivas och/eller sammanställas och ges ut. Nu fick jag äntligen tid att sätta ihop novellerna och göra inlaga och omslag.

Marknadsföring är svårt

Marknadsföring

Något som dessvärre inte är enklare och billigare är marknadsföringen. Visst, du kan skriva om din bok i sociala medier och det är mer eller mindre gratis. Att betala för inlägg i Facebook, på Instagram och andra plattformar vet jag, efter att ha testar, kostar mer än det ger tillbaka i försäljning.

Dessutom märker jag på mig själv att jag inte längre ser reklam. Ögat hoppar snabbt förbi alla inlägg som vill att jag ska köpa något. Förmodligen känner du igen dig i det.

Att ge ut en novellsamling är lätt, att se till att bokköpare, och i förlängningen läsare, får den i sin hand är det som är svårt. Det kostar pengar men ännu mer i form av tid.

Fysisk försäljning

Sälja böcker

Jag ser andra författare åka runt på marknader, står i affärscentrum och i affärer, delta i mässor och står vid bokbord. Det gjorde jag också i början av min författarkarriär men det har alltid visat sig gå med förlust.

Vad har jag då gjort för att marknadsföra ”Trollen spricker inte i ljuset”? Jo, jag har gjort en boktrailer för e-boken som jag släppte först och en till för pocketversionen. Dessutom har jag läst in en av novellerna och illustrerat den i en YouTube-video och för Instagram Reels. Dessutom har jag skickat ett exemplar till BTJ och håller tummarna för att de ska recensera den så att biblioteken ska vilja köpa in min bok.

Något uppgiven

Recensent

Vad jag inte gjort? Jag har inte skickat den till min lokaltidning eller andra tidningar, tidskrifter eller bokbloggar. Varför? Nästan ingen recenserar eller bloggar om egenutgivna böcker. Ja, förutom jag själv då i SkrivarSidans intervjuserie Fem frågor.

Novellsamlingen hittar sina läsare

Även om jag kan verka uppgiven så tror jag stenhårt på att böcker hittar sina läsare. Någon läser min novellsamling, pratar om den med en vän som blir nyfiken och köper den och som i sin tur pratade eller skriver om den i sina sociala medier och så är bollen i rullning. Så har det gått för mina tidigare utgivna böcker och jag hoppas det gör så också den här gången. Ge ut en novellsamling är roligt även om det har sina utmaningar.

Trollen spricker inte i ljuset

Om du blivit nyfiken på ”Trollen spricker inte i ljuset” och vill recensera eller blogga om boken kan du kontakta mig.

Vill du köpa boken finns den hos de vanliga internetbokhandlarna men den är billigast i SkrivarSidans Publitshop. Vill du ha den signerad kan du mejla mig.

Läs också

Läsa

Blogginläggen Satt punkt i min roman, Ge ut böcker en mänsklig rättighet?, Två diktsamlingar av ett manus, Ge ut själv eller bli utgiven? och Mina böcker.

Fler blogginlägg

Ge ut en novellsamling är ett blogginlägg.

Iréne Svensson Räisänen
×